Jag har provat vattenlöpning med flytbälte

Som rehabträning har jag tränat vattenjogging med flytbälte runt midjan. Enkelt och skonsamt för kroppen. Bilden har jag lånat här.

Som rehabträning har jag tränat vattenjogging med flytbälte runt midjan. Enkelt och skonsamt för kroppen. Bilden har jag lånat här.

Jag har provat på en ny träningsform i rehabiliteringssyfte nämligen vattenjogging. Att springa eller gå i en bassäng är mer skonsamt för lederna i kroppen och något som jag är i stort behov av just nu. Jag råkade ut för en muskelbristning i vaden strax före lucia. Jag får inte springa på ett par månader men cykling är okej enligt läkaren.

Det är svårt att sia om skidåkningen på Vasaloppet. Ortopeden säger att jag kan dubbelstaka men helst inte diagonala för mycket. Under julsemestern i fjällen var ju tanken att jag skulle samla på mig en väldigt massa skidmil i kroppen, i stället blev det 13 km dubbelstakning totalt. Maken har peppat och vi har ritat om målen en smula.

När det är dags för Vasaloppets öppna spår står jag (och maken) på startlinjen. Tillsammans tuffar vi på i sakta mak, njuter av upplevelsen och atmosfären. Planen är att ta ”en tia” i taget (varje kontroll ligger ju med ca 10 kilometers mellanrum) och tar det stopp, hugger till eller orken tryter så kliver jag av.

Det känns okej och jag är jag faktiskt glad och förväntansfull inför mina nya mål. Jag hoppas kunna samla ihop några tior i alla fall…

Här kan du läsa en bra artikel om vattenlöpning.

  1. Härlig inställning. Jag hoppas att du och din kropp klarar av det och att du får en fin upplevelse på kuppen. Hejaheja!

  2. Starkt gjort av dig att istället för att lägga ner projektet se möjligheterna och köra på det. Håller tummarna för att det ska funka och att du får en härlig dag 🙂
    Kram

  3. Att springa i viktväst kan verkligen bli bra träning! Körde det 2 ggr i veckan hela hösten – perfekt för konditionen, och som bonus kan man träna rumpan riktigt bra 😉

    Hoppas du får med dig bra träning från detta och cyklingen!! Kram

    1. Aha, det lät ju inte alls så tokigt det där med lite extra rumpträning! Än har jag inte hunnit märka något men jag antar att jag bara får tuffa på lite mer.
      Tack! Kram

      1. Det kan suga ganska bra i musklerna kan jag lova 😉 Långsamt drar du benet så långt bak det bara går, då suger det tag fiiiint i lilla rumpmusklen. Och när det går att öka på tempot kommer konditionen få sitt oxå :-)=

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..